مجله اینترنتی روزانه

/

دنیای ماشین ها

/

موضع انجمن واردکنندگان خودرو درباره اصلاح مصوبه اخیر دولت

[ بازار خرید و فروش خودرو, اخبار بازار خودرو, بازار خودرو, واردات اتومبیل, بازار خودروهای وارداتی, قیمت جدید خودرو شورای رقابت, بازار ماشین, صادرات خودرو, بازار خودروهای داخلی, قیمت گذاری خودرو, صنعت خودرو, واردات خودرو, آخرین اخبار خودرو, جدیدترین اخبار بازار خودرو, شرکت خودروسازی, پیش بینی قیمت خودرو, آخرین قیمت خودرو, تحلیل بازار خودرو, بازار خودرو ایران, تولید خودرو, ]

>>> تنوعی شگفت انگیز از ساعت های دیواری فانتزی و مدرن "" بیش از 150 طرح ""
خودت خونت رو دیزاین کن >> ورود به دنیای ساعت ها

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,خودرو دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درخصوص موافقت دولت با اصلاحات مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی اظهارنظر کرده و معتقد است مصوبه اول بیش از 85 درصد پرونده خودروهای ترخیص نشده را حل می کرد اما مصوبه جدید مجدد گره ای جدید ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، براساس مصوبه ی ابلاغی اخیر به گمرک، ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده تا تاریخ ابلاغ تصویب نامه (16 دی)، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع است و همه ثبت سفارشات قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می شود. اما دولت با اصلاحات پیشنهادی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص مصوبه ترخیص خودروهای موجود درگمرک موافقت کرد و با اصلاح صورت گرفته، مبنای ترخیص خودروها، ورود به گمرک قبل از تاریخ 15 مرداد 1397 است.

در این زمینه مهدی دادفر -رییس انجمن واردکنندگان خودرو - به ایسنا گفت: ابلاغ مصوبه اول بسیار به جا و مناسب بود؛ به طوری که همه فعالان این حوزه امیدوار شدند که دولت قصد باز کردن گره ها را دارد، اما بعدا به این نتیجه رسیدیم که تصورمان اشتباه بود؛ بنابراین این پرونده ها همچنان باز خواهد بود و خودروها در گمرکها باقی خواهند ماند.

وی افزود: طی جلسه ای که صبح چهارشنبه با سازمان تعزیرات حکومتی برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از پرونده ها که با توجه به مصوبه اول در حال حل شدن بود، با مصوبه اصلاحی دیگر حل شدن مشکلات آن ها بعید به نظر می رسد.

او خاطرنشان کرد: مسئله این است که به هر شکل و نوع انتقال، ارز خارج و کالا وارد شده و در گمرکها موجود است. اینکه اکنون بخواهم ترخیص آن ها را به قبل از یک تاریخ مشخص محدودش کنیم، تصمیمی درست به نظر نمی رسد؛ چراکه اگر مشتری بدون انتقال ارز به شرکت تولیدکننده یا تامین کننده سفارش داده یا پیش خرید کرده باشد و کالا چنانچه چند روز بعد از تاریخ مشخص وارد شود، اجازه ترخیص ندارد؟ پس تکلیف ارزها و ثبت سفارش ها و خودروهای مانده در گمرک چیست؟

رییس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: مصوبه اول بسیار کارآمد بود و قابلیت حل 85 تا 90 درصد مشکلات را به طور کامل داشت و بسته شدن 1500 پرونده قضایی تعزیراتی را به دنبال می آورد، اما اکنون قاطعانه می توان گفت که شاید مشکل 50درصد کل آن ها هم حل نشود؛ بنابراین مصوبه اصلاحی در حال حاضر در حالت احتضار است. اصلاحات صورت می گیرد، اما مشخص نیست که بتواند مشکلات را حل کند یا خیر؟

دادفر با شاره به این که از نظر انجمن واردکنندگان خودرو، مصوبه اول بسیار به صلاح مردم، کشور، سرمایه گذاران و خریدان بود، گفت: ملاحضاتی که برای جلوگیری از خروج ارز و کنترل بازار ارز صورت گرفته، نمی تواند ارزهای خارج شده را بازگرداند، چون کنترل بازار ارز ربطی به این پول ها ندارد. بیشترین علت حل نشدن مشکلات، در شناسایی نشدن علت آن هاست. زمانی که درد به درستی شناخته نمی شود، درمان مناسب هم نمی توان برایش پیدا کرد.