مجله اینترنتی روزانه

/

دنیای ماشین ها

/

نوسان قیمت انواع خودروهای داخلی تشدید شد

[ بازار خرید و فروش خودرو, اخبار بازار خودرو, بازار خودرو, واردات اتومبیل, بازار خودروهای وارداتی, قیمت جدید خودرو شورای رقابت, بازار ماشین, صادرات خودرو, بازار خودروهای داخلی, قیمت گذاری خودرو, صنعت خودرو, واردات خودرو, آخرین اخبار خودرو, جدیدترین اخبار بازار خودرو, شرکت خودروسازی, پیش بینی قیمت خودرو, آخرین قیمت خودرو, تحلیل بازار خودرو, بازار خودرو ایران, تولید خودرو, ]

>>> تنوعی شگفت انگیز از ساعت های دیواری فانتزی و مدرن "" بیش از 150 طرح ""
خودت خونت رو دیزاین کن >> ورود به دنیای ساعت ها

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,خودرو در هفته جاری نوسان قیمت همچنان میهمان بازار خودروهای داخلی بود. بعد از اعلام بسته جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و خروج زنجیره خودروسازی کشور از لیست دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی، به نوعی افزایش قیمت خودرو در بازار کلید خورد.

در این بین زنجیره خودروسازی کشور از یکسو برای تامین مواد اولیه و قطعات وارداتی مورد نیاز قادر به دریافت ارز دولتی نیستند و باید برای تامین ارز به سراغ بازار دوم ارزی و نرخ توافقی بروند و از دیگر سو دولت با افزایش قیمت محصولات داخلی مخالفت می کند و همچنان روی قیمت های اعلام شده توسط شورای رقابت که در خردادماه گذشته اعلام شد، اصرار می ورزد.

همین مساله شائبه کاهش عرضه توسط خودروسازان داخلی را قوت بخشیده به طوری که به نظر می رسد این اقدام طی هفته جاری، بازار را متلاطم کرده است. در این بین مسوولان زنجیره خودروسازی کشور برای برون رفت از این چالش، بعد از اعلام بسته جدید ارزی دولت، اقدام به رایزنی با وزارت صنعت کردند تا بتوانند از این طریق مسیر آزادسازی قیمت خودرو را هموار کنند. آن طور که در خبرها آمده وزارتخانه با آزادسازی قیمت خودرو موافق است.

در این ارتباط مشاور وزیر صنعت در بخش خودرو در نشست قطعه سازان طی هفته جاری اعلام کرده بود که وزارتخانه با آزادسازی موافق است و در این ارتباط نامه ای از سوی دو خودروساز بزرگ کشور در اختیار رئیس جمهور قرار گرفته است؛ به طوری که در این نامه تقاضای آزادسازی قیمت خودرو مطرح شده است. اما آنچه مشخص است با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور، باید شخص رئیس جمهور در این ارتباط تصمیم گیری کند. البته باید به این نکته هم توجه کرد که چنانچه رئیس جمهوری با آزادسازی قیمت خودرو موافقت کند، چالش دیگری که پیش روی زنجیره خودروسازی کشور قرار می گیرد، کاهش تقاضا به دلیل افزایش قیمت خواهد بود.

در این زمینه برخی دست اندرکاران بازار نیز معتقدند همان طور که در شرایط فعلی برخی مصرف کنندگان عادی به دلیل افزایش قیمت ها توان خرید خودرو ندارند و به نوعی از بازار خارج شده اند، با توجه به اینکه حاشیه بازار با آزادسازی قیمت ها از میان می رود، جذابیت بازار برای سرمایه های سرگردان هم از میان می رود و خودروسازان با بحران مشتری و خریدار روبه رو خواهند شد.

نمودار صعودی قیمت داخلی ها

همان طور که گفته شد فعالان بازار معتقدند که آنچه طی هفته اخیر سبب نوسانات بازار خودرو شده، عدم تزریق خودرو از سوی خودروسازان به بازار است. با این وجود اما در هفته جاری، نوسان قیمتی شدیدی بر بازار حاکم بود. به طوری که در خانواده پژو، بیشترین افزایش قیمت را 207 اتومات به خود اختصاص داد، هفته قبل این خودرو در بازار 90 میلیون تومان قیمت داشت. اما این هفته قیمت آن در بازار تا 93 میلیون نیز رسید. قیمت این خودرو با گیربکس دستی در بازار 75 میلیون تومان است. پژو پارس اتومات هم با افزایش روبه رو بوده و در حال حاضر قیمت این خودرو به 73 میلیون تومان رسیده است. در این شرایط پژو پارس با گیربکس معمولی از سوی فروشندگان به قیمت 57 میلیون و 500 هزار تومان عرضه شده است.

پژو 206 تیپ5 هم 2 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و قیمتش در بازار به 59 میلیون تومان رسید. این در حالی است که پژو 206 تیپ2 در بازار 49 میلیون و 700 هزار تومان معامله می شود. همچنین پژو 206 صندوقدار در بازار به قیمت60 میلیون و 500 هزار تومان عرضه شده است. پژو 405 هم که تا نزدیک 47 میلیون تومان در اواسط هفته جاری قیمت خورده بود در حال حاضر 45 میلیون تومان معامله می شود.

سمند LX هم در هفته جاری قیمت 47 میلیون و 500 هزار تومانی را تجربه کرد. همچنین دیگر محصول شرکت ایران خودرو یعنی دناپلاس نیز با افزایش قیمت همراه بود به طوری که این خودرو که حدود 10 روز پیش با قیمت 80 میلیون تومان در بازار معامله می شد، ابتدا افزایش قیمت 3 میلیون تومانی را تجربه کرد و به 83 میلیون تومان رسید، حال آنکه در این هفته باز هم با افزایش قیمت روبه رو شد و قیمت 85 میلیون تومان را رقم زد.

اما طی دو هفته گذشته همزمان با اخباری مبنی بر توقف عرضه محصولات رنو، قیمت خودروهای تندر و ساندرو نیز با افزایش قیمت در بازار روبه رو شد؛ به طوری که طی هفته جاری قیمت رنو ساندرو استپ وی به بالای 100 میلیون رسید و در بازار 102 میلیون تومان قیمت خورد. رنو ساندرو هم که قیمتش به زیر 90 میلیون رسیده بود با توجه به اتفاقات اخیر بار دیگر به بیش از 90 میلیون رسید و در حال حاضر 92 میلیون تومان دادو ستد می شود.

تندر90 اتومات نیز 90 میلیون تومان در بازار معامله می شود. اما خودروهای ارزان قیمت بازار هم در هفته جاری افزایش قیمت را تجربه کردند. به طوری که پراید 131 که هفته قبل 26 میلیون تومان معامله می شد در هفته جاری با افزایش قیمت 2 میلیونی روبه رو شد و در بازار 28 میلیون تومان دادوستد شد. پراید 111 هم طی هفته جاری قیمت بیش از 30 میلیون را تجربه کرد و در بازار با قیمت 30 میلیون و 500 هزار تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه شد. تیبا2 و ساینا هم از نوسان قیمت بی نصیب نماندند.

اما محصولات مونتاژی که در خطوط تولید خودروسازان بزرگ کشور مونتاژ می شوند نیز طی هفته جاری افزایش قیمت داشتند به طوری که پژو 2008، اولین محصول پسابرجامی با قیمت 193 میلیون تومان به بازار عرضه شد. خودروی چینی چانگان نیز که در بازار با توجه به رنگ آن قیمتش تعیین می شود طی هفته جاری از این قرار مورد معامله قرار گرفت و رنگ مشکی این خودرو 107 میلیون تومان و رنگ سفید آن 103 میلیون تومان قیمت خورد. دو محصول چینی ایران خودرو یعنی هایما5 و اچ 30 کراس نیز به ترتیب 145 میلیون و 73 میلیون تومان در بازار معامله شد. در بازار خودروهای وارداتی بر خلاف بازار داخلی ها، خبری از نوسان نیست.

اما ثبات بازار هم سبب نمی شود که مشتریان در این بازار حضور داشته باشند. در این بین بسیاری از دست اندرکاران بازار وارداتی ها پیش بینی می کنند که با توجه به پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز توسط وارد کنندگانی که ارز 4200 تومانی دریافت کردند، پیش بینی می شود که محصولات وارداتی افزایش قیمت دیگری را تجربه کنند.

دنیای اقتصاد